Karta på Pekings tunnelbana: Upptäck alla 394 stationer och 23 linjer
Pekings tunnelbana 2020 – Insider guide till Pekings tunnelbanesystem
Om du tar en kort titt på kartan över Pekings tunnelbana så kan det orsaka förvirring… Så många linjer, så många färger. Peking är en storstad.
Och gissa vad, den blir större. Kolla in detta.
Det är sant, när du besöker en storstad som Peking kan det vara lite skrämmande.
Ibland är det bästa sättet att ta sig runt de olika områdena i en storstad, att lära sig att navigera tunnelbanan och ta sig dit.
Var inte rädd, om en snabb titt på Pekings karta över tunnelbanesystemet förvirrar dig – kommer du snart få det att fungera.
Det är faktiskt ganska effektivt, enkelt att använda och billigt! Förvänta dig inte priser som Londons tunnelbana!
Dessutom kommer du förmodligen bara att behöva använda de huvudsakliga linjerna i centrum av Peking om du besöker för en kort tid.
Pekings tunnelbana – Hur man köper en biljett
Pekings tunnelbana – Biljettpriser
Pekings tunnelbana – Första och sista tunnelbanan
Pekings tunnelbana – Tunnelbanelinjer
Här är lite intressant information och statistik om Pekings tunnelbana
Pekings tunnelbana på kinesiska | 北京地铁 |
Antal linjer | 23 (och stigande) |
Antal stationer | 394 (och stigande) |
Hela längden på Pekings tunnelbana | 678.2 km / 421.4 mi |
1:a dagen tunnelbanan startade | 1 oktober 1969 |
Antal fordon som används | 5,656 (från och med 2018) |
Karta på Pekings tunnelbana: Köpa en biljett
Det mest praktiska och snabbaste sättet att köpa en biljett är genom att använda självbetjäningsmaskiner. De kan dock ha fullt upp under högtiderna, så du kanske finner dig själv med att stå i kö ibland.
Det finns engelska och kinesiska tillgängligt, och om du inte är säker på vart du ska kan du alltid söka efter din station genom linjen. Den kommer då att berätta hur mycket du ska betala.
Om du bara använder tunnelbanan en eller två gånger så betalar du bara per åktur och får ett engångskort.
Använd kortet på vägen in genom att stoppa in kortet i spärrmaskinen.
Om du använder tunnelbanan mer än ett par gånger så rekommenderas det att köpa ett tunnelbanekort.
Dessa kräver en (återbetalningsbar) deposition på 20RMB och du kan lägga till ett litet (minst 10RMB) eller större belopp. Du kan köpa dessa från valfritt biljettbås på vilken station som helst.
De minskar kötiden mycket och är väldigt praktiska!
För några dagar med sightseeing bör cirka 50 RMB vara tillräckligt. Du kan fylla på dessa kort på biljettkontoret (se ovan) eller i en biljettmaskin.
TIPS – Istället för att använda ett kort att dra i maskinerna, så kan du få dessa på din telefon genom att ladda ner en app! Verkar som att allt i Kina kan göras via dessa magiska telefoner!
👉👉👉Läs mer om hur du laddar ner appen här.
Karta på Pekings tunnelbana: Biljettpriser
Biljettpriserna ändras beroende på avståndet.
Priserna för Pekings tunnelbana börjar lågt och blir inte så mycket högre att du inte kan ta dig runt och utforska staden billigt.
6 km eller mindre: 3RMB
6-12km: 4RMB
12-22km: 6RMB
22-32km: 8RMB
32 km +: + 2RMB för ytterligare 20 km.
Karta på Pekings tunnelbana: Första och sista tågtiderna
Tunnelbanan i Peking stängs frustrerande tidigt, med mycket lite information publicerad om vilken tid det sista tåget lämnar vid vilken station.
Men vanligtvis går det första tåget på de flesta stationer i centrum av Peking klockan 5:30 och slutar klockan 23:30.
Stationerna längre ifrån staden kan börja senare och avsluta tidigare, det finns vanligtvis ett meddelande när du går in i en tunnelbanestation som visar dessa tider.
Var medveten, särskilt om du är baserad längre bort i staden eftersom du då kan behöva ta en taxi om du missar
Karta på Pekings tunnelbana: tunnelbanelinjer
Pekings tunnelbana har för närvarande 394 stationer på över 23 linjer, men detta antal växer hela tiden och kommer inte att stanna inom den närmsta tiden!
Denna information är relativ från och med november 2019
En praktisk kinesisk app att ha är Explore Beijing Subway Map.
Den här användbara appen visar alla tunnelbanelinjer, samt har meddelande från andra användare om de olika utgångarna. Du kan också planera din väg från A till B, och den visar även hur mycket det kommer att kosta och hur lång tid det kommer att ta.
TIPS – KOLLA UPP DEN KORREKTA UTGÅNGEN. Vi kan inte betona detta tillräckligt. Peking är en storstad och det finns många utgångar på vissa hållplatser. Tro inte att de är nära. I allmänhet är de inte det, eller så måste du navigera på en enorm motorväg för att nå den andra. Kolla upp i förväg vilken utgång du ska ta.
Det sparar mycket tid!
Pekings tunnelbanelinje 1 (röd): Pingguoyuan till Sihui Öst
En rak linje som förbinder staden från öst till väst och korsar den genom mitten av Himmelska fridens torg.
Linje 1 ansluter vidare till Batonglinjen som leder in i distriktet Tongzhou.
Ryktet säger att framtidsplanerna är att Batong och linje 1 ska anslutas så att passagerare inte behöver byta vid Sihui för att ansluta till Batong.
Linjen var den första som öppnade i oktober 1969 och har 23 stationer på ett avstånd av 31 km.
Pekings tunnelbanelinje 2 (mörkblå): Loop line
Denna linje cirkulerar runt centrum av staden i de första/andra ringvägarna och betjänar stora turistområden.
Den är också hem till stationen Dongzhimen, som är ett transportnav som ansluter till Airport Express, samt hem till den stora stationen för turistbussar som kan hjälpa dig till många områden runt Kinesiska muren. Stationen Dongzhimen ansluter också till linje 13.
Den stannar även vid Pekings järnvägsstation.
Linje 2 har 18 stationer i en cirkulär slinga som går över ett avstånd på drygt 23 km.
Pekings tunnelbanelinje 3 (N/A): För närvarande inte existerande!
Intressant nog så går Pekings tunnelbana från 1-16, men missar 3 på vägen… Varför?
Faktum är att Pekings tunnelbanesystem har en mystisk linje, nummer 3, som för närvarande är under uppbyggnad och skulle vara klar 2021, men konstruktionen planerades först i slutet av 1990-talet.
Den kommer att betjäna området Sanlitun och förbinda det med de omgivande tunnelbanelinjerna. Perfekt för både utlänningar och lokalbefolkningen!
Pekings tunnelbanelinje 4 (turkos): Anheqiao Norr – Gongyixiqiao
En linje som går väster om centrum med sina sevärdheter som:
- Sommarpalatset
- Gamla sommarpalatset
- Peking / Renmin universitet
- Nationalbiblioteket
- Peking Zoo
Linjen går från söder till norr och har totalt 24 hållplatser, med en av dem som är över mark. Linjen sträcker sig över 28 km.
Pekings tunnelbanelinje 5 (lila): Tiantongyuan Norr – Songjiazhuang
Den här linjen går rakt igenom mitten av staden och passerar platser som:
- Jordens tempel
- Lamatemplet
- Himmelsaltaret
Linjen startar i Fengtai och slutar i Changping och täcker 23 stationer varav 7 är över marken. Totalt täcker linjen nästan 28 km.
Pekings tunnelbanelinje 6 (brunaktig): Haidian Wuluju – Lucheng
Den här delen av Pekings tunnelbana går genom mitten av staden från öst till väst, från distriktet Haidian till Tongzhou i öst.
Linjen är faktiskt relativt ny men ändå en av de mest hektiska på grund av dess geografi.
De sista stoppen (som också nyligen har ändrats) är nu Jin’an Qiao (Distrikt Shijingshan) och Lucheng (Distrikt Tongzhou).
Linjen täcker enorma 53 km (den näst största av alla linjer) och navigerar genom 32 tunnelbanestationer!
Pekings tunnelbanelinje 7 (ljusorange): Pekings västra järnvägsstation – Jiaohuachang
En öst-västlinje som börjar vid Pekings västra järnvägsstation och går österut, parallellt med linjen Batong i Tongzhou, innan den går längre söderut till utkanten av staden.
Linje 7 öppnade 2014 och har 20 stopp som sträcker sig över nästan 24 km.
Kinesiska sånger – 12 låtar på kinesiska som du måste lyssna på
Kinesiska låtar som inte går att missa Ett bra sätt att lära sig kinesiska är med kinesiska låtar, men bortsett från det så finns det faktiskt några anständiga saker där ute som du antagligen aldrig har snubblat över tidigare. Vad…
Pekings tunnelbanelinje 8 (påfågelblå): Zhuxinzhuang – Nanluoguxiang
Den här linjen startar i Distriktet Changping och går genom Huilongguan. Den är perfekt för att besöka Olympiaparken.
Även det sista stoppet för Nanluoguxiang 南 锣鼓 巷 är en fantastisk turistplats som vi rekommenderar att du besöker.
Den börjar i norr och går ner till stadens centrum.
Linjen öppnade precis i tid för OS i Peking 2008 och har 19 stopp och går över 28,5 km.
Pekings tunnelbanelinje 9 (ljusgrön): Guogongzhuang – Nationalbiblioteket
Den här linjen ligger sydväst om staden och är bra för att besöka platser som Militärmuseet och Pekings västra järnvägsstation.
Linjen är lite kortare än några av de andra med bara 13 stopp över 16,5 km.
Pekings tunnelbanelinje 10 (ljusblå): Cirkulär linjen från Bagou till Huoqiying
En nästan löjligt stor linje som slingrar sig genom hela stadens centrum precis inom eller lite över den tredje ringvägen.
Områden i norr går genom stadsmurarna Yuan-era i Peking.
I själva verket är detta den största tunnelbanelinjen i hela Peking med 45 stopp på över 57 km. Den cirkulerar linje 2 effektivt.
På grund av dess fakta är detta naturligtvis en av de livligare linjerna i hela Peking, så ta det försiktigt, det är varje man för sig själv!
Pekings tunnelbanelinje 11 (N/A) : Under uppbyggnad
Den här tunnelbanelinjen har ännu inte slutförts.
Pekings tunnelbanelinje 12 (N/A) : Under uppbyggnad
Ännu en linje som fortfarande är under uppbyggnad!
Pekings tunnelbanelinje 13 : Xizhimen – Dongzhimen
Perfekt för de som pendlar till Xizhimen/Dongzhimen, den här tunnelbanelinjen ligger i norra delen av staden och förbinder nordväst med nordost.
Linjen är en effektiv förlängning av linje 2 med både start- och slutstationer belägna i de norra hörnen av linje 2.
Linjen har 16 stationer (varav 15 är över mark) som sträcker sig över 40 km.
Pekings tunnelbanelinje 14 (ljusrosa): Zhangguozhuang – Xiju/Shan’gezhuang – Södra järnvägsstationen
En udda linje som delas upp i två helt separata linjer.
Shan’gezhuang – Södra järnvägsstationen täcker distriktet Fengtai och Chaoyang (21 hållplatser, över 31 km). Medan den mycket mindre delen Zhangguozhuang – Xiju bara täcker 7 stopp på över 12 km och täcker bara Fengtai.
Linje 14 täcker effektivt öster om Peking och förbinder nordost med sydväst i en L-form (med ett gap i mitten, vilket gör den till två linjer).
Den erbjuder en lämplig tillgång till:
- Pekings tekniska universitet
- Peking CBD
- Chaoyangparken
- Wangjing
Pekings tunnelbanelinje 15 (mörk lila): Qinghuadongluxikou – Fengbo
Pekings tunnelbanelinje 15 startar norr om staden, vid Olympiaparken och går vidare till nordöstra (längre bort än flygplatsen) utkanten av staden i området Shunyi. Lämplig för att komma till:
- Universitetet Tsinghua
- Wangjing
Öppnade så sent som 2010, denna linje har 20 stopp över 40 km. Linje 15 är det enda stoppet (för närvarande) som går längre än Beijing Capital Airport som ligger precis i nordöstra delen av staden. Många av de internationella skolorna är baserade där (användbart om du är en engelsklärare eller planerar att vara det i Peking).
Pekings tunnelbanelinje 16 (mörkgrön): Bei’anhe – Xiyuan
Den här lilla tunnelbanelinjen går parallellt med linje 4, nordväst om staden.
Linjen öppnades 2016 och har bara 10 stopp över nästan 20 km, vilket ger ett stopp ungefär varje 2 km.
Pekings tunnelbana – andra linjer
De återstående av Pekings tunnelbanelinjer heter, eller är snarare numrerade, och betjänar i allmänhet mindre delar av Peking, vilket gör att fler människor kan pendla till staden från förorterna.
Några av dessa linjer är också byggda för turism, Xijiao är ett bra exempel och går till Sommarpalatset, Botanska trädgårdarna och Doftande kullen.
Här är en kort introduktion till de återstående linjerna
- Linjen Changping: Xierqi – Changping Xishankou
- Öppnade 2010. Inkluderar 12 hållplatser på över 31 km.
- Användbara turistplatser på denna linje inkluderar Life Science Park, Shahe University Park och Minggravarna.
- Linjen Daxing: Gongyi Xiqiao – Tiangongyuan
- Öppnade 2010. Inkluderar 11 hållplatser på över 21 km.
- Linjen Fangshan: Guogongzhuang – Yancun Öst
- Öppnade 2010. Inkluderar 12 hållplatser på över 27 km.
- Linjen Yizhuang: Songjiazhuang – Yizhuang tågstation
- Öppnade 2010. Inkluderar 14 hållplatser på över 23 km.
- Linjen Batong: Sihui – Tuqiao
- Öppnade 2003. Innehåller 13 hållplatser (över marken) på över 19 km.
- Linjen Yanfang: Yanshan – Yancun Öst
- Öppnade 2017. Inkluderar 9 hållplatser (över marken) på över 14 km.
- Linje S1 (Maglev): Shichang – Jin’anqiao
- Öppnade 2017. Inkluderar 7 hållplatser (över marken) på över 9 km.
- Linjen XiJiao: Bagou – Xiangshan
- Öppnade 2017. Inkluderar 6 hållplatser (över marken) på över 8 km.
- Pekings kortaste tunnelbanelinje
Var medveten om att den sista linjen (Xijiao) som översätts till Western Suburban line som är otroligt HEKTISK under högtider och helgdagar.
Jag har personligen tagit den här linjen ett par gånger tidigare och köerna går UTANFÖR STATIONEN. Var försiktig och var mycket selektiv under de tider du åker.
Pekings tunnelbana – flygplatslinjer
Från och med 2019 har Peking nu två expresslinjer till flygplatsen på grund av öppningen av den imponerande Daxing Airport.
Airport Express – Capital Airport (PEK)
Beijing Capital Airport Express öppnade också ganska nyligen, 2008. Du gissade det, precis i tid för OS.
Airport Express täcker både terminal 2 och 3 innan de går till Sanyuanqiao (transfer för linje 10) och Dongzhimen (transfer för linje 2 och 13).
Totalt görs 4 stopp och den täcker 28 km. Airport Express kostar 25RMB vilket är otroligt billigt och är ett riktigt lämpligt och bekvämt sätt att komma från flygplatsen till Peking centrum för din transfer till ditt boende.
Airport Express – Daxing Airport (PKX)
Helt ny för 2019, Daxing Airport är nu världens största flygplats.
Vi har till och med sett lokala kineser på flygplatsen, utan resväskor, bara för fotomöjligheterna! Vilken dag…
Hur som helst, med Daxing som ligger i söder, är övergången från flygplatsen till Peking centrum faktiskt mycket längre och lite mer obekväm, även om detta naturligtvis beror på din plats.
Daxing Airport Express har bara 3 hållplatser, men täcker fortfarande över 41 km.
Det sista stoppet är Caoqiao på linje 10, där du ansluter vidare till ditt boende.
En helt ny flygplats i Peking – Välkommen till Beijing Daxing Airport
Upptäck Pekings nya megaflygplats med LTL Nya Beijing Daxing Airport är öppen och imponerande utöver det vanliga! På kinesiska stavas flygplatsen – 北京大兴国际机场 (běijīng dàxīng guójì jīchǎng) Kina stannar i allmänhet inte upp för något när de försöker imponera på…
OCH DÄR HAR VI DET.
Pekings tunnelbana i sin helhet. Den är stor och den förändras hela tiden, men vi kommer att göra vårt bästa för att hålla detta inlägg uppdaterat för dig och se till att du vet exakt vad som händer i Peking.
Åh, och om du undrar hur du hittar oss genom att ta tunnelbanan så är det superlätt. Gå till DAWANGLU på linje 1/14 och gör detta…
Pekings tunnelbana – Vanliga frågor
Från november 2019 finns det totalt 394 stationer.
Från november 2019 finns det totalt 23 linjer i tunnelbanan.
Linje 10, som är en cirkulär linje och den största i tunnelbanesystemet när det gäller storlek och antal stationer.
Det finns totalt 45 stationer som täcker 57,1 km.
Linjen Xijiao (Western Suburban) är den minsta linjen när det gäller storlek och antal stationer.
Det finns totalt 6 stationer, som alla är över marken och sträcker sig över 8,8 km.
Linjen är faktiskt otroligt hektisk under högtider på grund av att det finns ett antal populära turistdestinationer på linjen som inkluderar Sommarpalatset, Botanska trådgården och Doftande kullen.
Vill du ha mer från LTL?
Om du vill höra mer från LTL Mandarin School varför inte gå med i vår e-postlista.
Vi ger massor av praktisk information om att lära sig kinesiska, användbara appar för att lära sig språket och allt som händer på våra LTL-skolor! Registrera dig nedan och bli en del av vårt ständigt växande community!